zaterdag 15 juni 2013

automutilatie (blog 5)

(vervolg: broken heart)

als dit het leven was...
(D) moest de rede zijn dat ik lach iedere dag,
maar hij werd de rede dat ik huil iedere nacht.
en ik herviel in mijn ouder gewoontes: het weg stoppen, doen alsof ik sterk genoeg was om het zelf op te lossen.
maar ik kreeg het niet verwerkt.
het enige wat ik nog maar voelde was verdriet.
ik at niets meer ik sliep niet meer, ik ging er totaal aan onderdoor...
ik wist op den duur niet meer of ik nog wel leefde...
op een dag ben ik begonnen met automutilatie.
waarom? tja, het gevoel te hebben dat ik toch nog in leven was,
want pijn was op dat moment het enige wat ik echt kon voelen.
jezelf straffen voor wat je misdaan hebt bij D.
en geeft een gevoel van opluchting...
het ging van krasjes naar snedes en het werden er steeds meer en meer,
een snee voor mijn familie die me haat
nog een snee voor mijn eenzaamheid
nog een snee voor vrienden die me na de breuk met D in de steek hadden gelaten
nog een snee omdat ik een trut ben (ja hoor als da zo vaak gezegd word ga je het geloven)
nog een snee omdat hij mijn hart heeft gebroken
nog een snee omdat ik mezelf ben.
en nog een snee omdat ik dit mezelf heb aangedaan.
als ik mijn situatie in een liedje (vooral het filmpje erbij) moest beschrijven koos ik: perfect - pink
en het probleem was, ik wist dat dit fout was. ik wist dat dit gewoon gestoord was, en ik wist dat als dit uitkwam ik naar een of ander psychiater zou moeten, ik wist dat ik slimmer was dan dit...
maar het was ongelofelijk wat voor een verslavend effect het had.
ondanks ik het amper een maand gedaan had.
maar toen gebeurde het waar ik die maand zo bang voor was...


tips om af te kicken van zelfverwonding:
1) iedere keer als je jezelf wilt snijden teken een vlinder op je pols en denk aan iets waar je zielsveel van houd als je jezelf dan toch snijd is deze zeg maar dood, als de vlinder op den duur weg is, is hij weggevlogen en is het je gelukt (vrij kinderachtig maar je kan het proberen)
2) i.p.v te snijden kan je bijvoorbeeld ook een rode lijn op de plaats waar je je wou snijden tekenen.
3) of zoek iets waar je je frustraties in kwijt kunt: hardlopen, boxen ...

zijn er nog tips of verhalen? liz.vdh@hotmail.be


Geen opmerkingen:

Een reactie posten