zaterdag 15 juni 2013

pesten (blog 2)

hey hey,
ik heb vandaag al een aantal mailtjes gedeeld van jongeren met vragen of problemen,
ik vind het echt fijn om ze op deze manier misschien een beetje te helpen.
maar dit bericht is weer een eigen ervaring.
deze blog gaat over pesten:
in de basisschool was ik zeg maar een buitenbeentje,
niet omdat ik raar of anders was maar omdat ik niet mee ging met de populaire meisjes van mijn school.
iedereen van mijn klas waren geobsedeerd door die mooie, populaire en rijke kinderen van de klas.
ik had helemaal niets tegen die mensen maar tja... ik wou geen 'naloper' zijn.
maar omdat ik dus niet veel met die populaire meisjes omging was ik raar...
en dan is ieder klein dingetje goed genoeg om iemand te kunnen uitschelden...
ik had hazen tanden, was dom omdat ik dyslexie had (heb), er werd veel geroddeld (natuurlijk zo net iets te hard zodat ik het zou horen) ik ben uitgelachen enzovoort...
dat was van het 1-4de studiejaar, ik maakte er eigenlijk geen probleem van dat ik tijdens speeltijden alleen op een bankje zat. ik had mijn eigen (onzichtbare) vrienden... (freeky I know -> maar ik was 7 ik bedoel...)
vanaf het 4de begon het beter te gaan, ik leerde een meisje J kennen (ze was in de steek gelaten door een vriendin) dus we werden vriendinnen...
en nu was ik degene die vriendinnen 'afpakte' ja ze hadden altijd wel iets.
het was niet dat de hele klas tegen mij was maar niemand trok er zich iets van aan want stel dat ze ook gepest zouden worden...
ik begrijp het wel hoor, ik zou het ook niemand gunnen...
maar toen ging ik naar het middelbaar,
alles ging anders worden dat had ik mezelf voorgenomen ik ging zelfzeker worden, ik leerde van me af te bijten en ja, het werd anders... maar het probleem is ik ben niet het meisje die iedereen denkt dat ik ben...

hier zijn een aantal tips als je in zo een situatie zit:

1. Zorg dat je niet alleen staat.
-> Met één of meer vriend(inn)en om je heen houd je pesters makkelijker op afstand.
-> Zorg ervoor dat je terecht komt in een leuke groep waar je jezelf kan zijn.
-> Lukt het bv. niet op school, dan lukt het misschien wel op de sportclub, in de
jeugdbeweging, bij je gameploegje…


2. Steek de schuld niet op jezelf.
-> Zelfs al bekruipt je dat gevoel, toch mag je je niet neerleggen bij wat je overkomt.
-> Jij moet je niet schamen of verontschuldigen voor de pesterijen.
-> Het zijn de pesters die in de fout gaan en hun houding moeten aanpassen.

3. Schrijf neer wat je voelt.
-> Het lucht soms op om je ervaringen te noteren in een dagboek. (blog -> zoals ik)
-> Zo kan je je gedachten en gevoelens ordenen en krijg je een beter inzicht in wat er gebeurt.


4. Neem iemand in vertrouwen en zoek steun
.
-> Blijf niet met je probleem zitten.
-> Zoek iemand in wie je vertrouwen hebt, die echt wil luisteren: een vertrouwenspersoon…
-> Heb de moed om te praten over wat je raakt. Zoek een rustig moment om het te vertellen.
-> Zeg duidelijk dat je niet wil dat hij/zij meteen iets onderneemt.
-> Vraag vooral om te luisteren en mee na te denken over een volgende stap om het pesten te doen stoppen.
-> Er is ook externe hulp mogelijk: De Kinder- en Jongerentelefoon (KJT), het CLB, het Jongeren Adviescentrum (JAC) en Limits vzw. 



5. Kom op voor jezelf.
-> Opkomen voor jezelf is niet altijd gemakkelijk maar het is wel iets dat je kan leren.
-> Je kan je bv. inschrijven voor een sociale vaardigheidstraining. Hier leer je o.a. trucjes om contact te leggen en vrienden te maken of hoe je duidelijk kan maken als je iets niet wil
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten